Monday, May 23, 2011

Sambil berlari, saya menoleh ke arah adik saya..

Nota Ibtisamfarah: Takpe dik, biarlah dia tenang di sana..Semoga Allah menempatkan semuanya di tempat orang-orang yg soleh..amin..

SUMBER: BERITA HARIAN

KUALA LUMPUR: “Saya sempat tarik tangan adik selepas runtuhan pertama, namun kakinya tersangkut pada batang besi khemah, saya cuba tarik lagi tangannya tetapi ketika itu saya nampak ada runtuhan batu menuju ke arah kami.

“Masa itu saya terdengar jeritan meminta saya lari menyelamatkan diri. Sambil berlari, saya menoleh ke arah adik saya dan lihat batu besar menghempap kepalanya.

“Ketika berlari keluar dari dewan saya meraung kerana teringat apa yang terjadi kepada adik,” kata Mohd Awie Abdul Latif, 11, yang terselamat dalam tragedi tetapi kehilangan adiknya.
Awie yang masih trauma tidak dapat melupakan kejadian yang sekelip mata mengorbankan adiknya, Mohd Riezman Abdul Latif, 9, dan 15 yang lain berkata dia sangat sayangkan adik bongsunya dan sentiasa ke mana-mana bersama, namun semuanya tinggal kenangan.

Ibunya, Intan Anisah Alang, 40, yang bertugas sebagai pengawal keselamatan sebuah pusat beli-belah di Kajang, berkata dimaklumkan kejadian itu oleh anak saudaranya sekitar jam 5 petang.

“Saya tergamam dan seluruh tubuh rasa kaku... tidak bermaya, namun saya kuatkan hati untuk bergegas ke tempat kejadian kerana ingin tahu nasib kedua-dua anak.

“Bila tiba di sana saya dimaklumkan Awie terselamat, namun Riezman terperangkap dalam runtuhan dan berdoa dia selamat, tetapi harapan saya hampir hilang apabila Awie menceritakan apa yang berlaku kepada Riezman,” katanya yang ditemui di Bilik Mayat, Hospital Kuala Lumpur, semalam.
Intan yang kali terakhir bertemu Riezman pada Aidilfitri tahun lalu, berkata mayat Riezman dibawa keluar dari runtuhan jam 4.35 pagi semalam.

Paling menyedihkan Intan, anak kesayangannya itu juga sempat membelikannya tudung pada pertemuan kali terakhir mereka sebelum dia kembali menyambung pengajian Tahfiz di Madrasah Al-Taqwa.

Selain adiknya, seorang lagi yang terkorban adalah sepupu Awie dan Riezman, Mohd Kamarul Amizan Johari, 11, yang turut tinggal di madrasah itu sejak tiga tahun lalu.

Kamarul, anak ketiga daripada lima beradik adalah mangsa terakhir yang dikeluarkan dari lokasi kejadian jam 5.05 pagi semalam.

Bapa Kamarul, Johari Awang, 40, yang bekerja sebagai pemandu lori berkata beliau hampir pengsan apabila dimaklumkan kejadian itu.

3 comments:

Jendela Hati said...

Sedihnya... Al-fatihah...

Kak Aya said...

memang sayu hati baca kisah ni kat mana2 je...

Unknown said...

saya mmg takboleh abis baca kisah2 mereka..mesti sedih & bergenang air mata..

Related Posts with Thumbnails