Thursday, August 04, 2011

JATUH CINTA...susu kambing

Alhamdulillah, syukur..aku telah jatuh cinta..huhu~~ayat jiwang plak tu..tatau macam mana nak cakap perasaan syukur yg amat..akhirnya saya boleh minum susu..saya dah jatuh cinta dgn susu kambing..dulu kalau orang cakap pasal susu ape aje skali pun, mmg masuk telinga kiri kuar telinga kanan..kalo beli pun sampai expired lah..hangat2 tahi ayam..

setiap yg berlaku ada hikmahnya..bila da berpenyakit ni baru nak terkedek2 kaji lifestyle pemakanan..masa nilah terbuka hati, terbuka mata dan mulut terhadap susu kambing dan sebagainya..untuk memulakan sesuatu yg kita tak pernah try, minda kita kena positif..sekarang minda saya positif, saya nak hidup sihat, tanak sakit2 dah..tanak dok berkepit dgn ubat dsb..sbb saya memerlukan kudrat ni tuk diri sendiri..tanak susahkan orang lain..nakjaga suami & anak2..nak bekerja, dan yang paling penting nakjaga ibadah dan selalu meningkatkan amalan..

Al-kisahnya macam ni, saya borak2 dgn kakak kat ofis, pasal masalah gastric saya,takboleh buang angin, sakit kepala, keletihan, etc..(banyak sangat penyakit kot..tak tersenarai kat sini..ehehe). then dia bitau saya cuba lah susu kambing..tp saya cakap saya takboleh nak minum susu pun, kalau tak rasa nakmuntah..dia pun kata dia pun sama..tp dgn susu kambing Hi-goat ni dia ok..dia mula dengan yg coffee mix dulu..dalam tu mmg mix coffee+spirulina+susu kambing..then slowly kita cuba tambah susu kambing extra..saya pun kata ok nanti saya cari..

Mmg rezeki saya masa gi beli groceries haritu alkisahnya hubby nak try mee udang kat satu kedai kat situ, saya pun duduk skali..takmakan ape2 pun..hubby order air milo saya tengok je..masa hubby tgh makan tu saya bangun nak bayar dulu sbb nak balik cepat2 after hubby makan..masa ni anak2 kat nursery jap, sbb bnyk sangat barang nakbeli sbb da lama tak beli groceries..then masa nak bayar tu saya ternampak tergantung susu kambing hi-goat tu..katbawah dia tu ada yg spirulina tu..saya pun suh dia bancuh satu naktry..

bila minum tu saya rasa saya boleh telan..maybe sbb saya biasa makan pil spirulina..pastu saya terus beli satu papan tu..then skrg saya mmg minum hari2 masa sahur..alhamdulillah ni da 4 hari puasa, saya takrasa sket pun gastric saya macam totally gone..insyaAllah kena istiqomah.. dan bulan puasa ni juga saya start tukar eating lifestyle..makan sayur banyak & kurangkan nasi..kurangkan pedas & lemak, air minum banyak2..mula2 maybe takbiasa tp kena positif nak hidup sihat!alhamdulillah, menjahit maintain je, boleh berterawikh dan sebagainya..rutin kerja bertambah bulan puasa ni dengan nak masaknya, nak sahurnya..tp alhamdulillah dengan saya maintain pengambilan susu kambing & eating lifestyle, saya mampu dan insyaAllah boleh berterusan..skrg baru 6 hari saya da rasa perbezaannya..

Jangan salah anggap saya bukan berniaga ke ejen ke..saya tak dapat komisyen pun dari HR ni..ehehe..cuma saya nak share menda yg elok untuk kawan2 yg juga ada masalah macam saya..dan sila tengok betul2 testimonial ni saya bukan copy dari sesiapa tp saya sendiri yg menulisnya..sbb saya nak sangat orang2 macam saya yg taksuka & takboleh minum susu ni tahu bertapa bagusnya khasiat susu kambing ni..esok insyaAllah saya nak jadi ahli..jadi ahli sbb beli harga ahli lagi murah..da tahu kita ni nakguna lama insyaAllah so better jadi ahli kan..sbb ada kakak tempat keje saya ni stokis..dia pun asal dari pengalaman macam saya ni jugaklah..husband dia ada penyakit kencing manis skrg totally drop..kalau ada asthma ke memang elok..gastric, ulcer pain, masalah pencernaan..banyak lagi..

Syukur sangat2 Ya Allah, alhamdulillah atas nikmat kesihatan ini, atas nikmat keterbukaan hati untuk minum susu ni...dan atas segala2nya..Alhamdulillah..

5 comments:

Dinda Boutique said...

hehe.btl2.sy dh lame jatuh chenta ngan susu kambing ni kak.ms pregnant siap ambik extra lg.susu kambing ni mmg baik utk tulang.dats y kalo pregy n bfeed susu ni baik utk kite n baby skali :D tp sy pun xjd agen.mak sy bli kt kg dpt murah.haha.lgpun mnmn sunnah kan.

sy tau psl cuka nipah 2+madu ni.mknn sunnah jgk tp sy xambik skrg sbb pregy.pnh try susu kambing hiraq tp sy lg suke rs higoat.lg lemak g2.keke.slmt ber-susu kambing n bpose :D!

Unknown said...

ramai orang cakap macam tu..yg tkboleh minum susu tp try higoat ni boleh plak minum..ehehe..tula preggy takleh amik cuka..ala, cute je selamat bersusukambing tu..hihi

Kak Aya said...

rasanya mcm mana, tini? kak aya ni kalau minum susu perut mulalah jadi kembung.

Unknown said...

kak aya cuba try dulu yang coffee mix susu kambing mix spirulina tu..kalau perasan ada kat kedai2 makan pun ada..bg tini rasa dia sedap.susu kambing taksama dgn susu lembu..susu terbaik lepas susu ibu adalah susu kambing..try dulu, positif, ok?

Nadia Bakly said...

Kalau siapa2 nak minum FRESH susu kambing seperti Rasulallah boleh la try beli dari kami. Call Ahmad 016-2113035

Related Posts with Thumbnails