Tuesday, August 10, 2010

DUGAAN BERNIAGA ONLINE..

Saya tgh frust sangat2, down..ada sorang my customer tak dapat pos ekspress. First time jadi macam ni..When we tracked, it was on final delivery. In fact when I called Pos Malaysia's Customer Service (after 25 minutes menunggu) tp sbb nak track menda tu tunggu gak. So orang tu pun cakap da delivered. Ikut sistem memangla kan. Pastu dia bg nombor pos office kat area tu, call2 lama tak berangkat. Call lagi ada orang angkat tp takleh bg jawapan plak. suh call lagi stgh jam. mmg saya tahu kalau pos ekspress tidak memerlukan penerima. Kalau masuk box yg betul takperla, tp kalau masuk box yg salah macam mane? Tadi cakap2 dgn Kak Jue Al-Imrans dia cakap adik dia pernah kena, rupanya posmen yg salah masukkan menda tu dalam box orang lain. (?*&%$#$%!??).

Mmg saya ada letak condition ni dalam blog saya, Important: We will not responsible for any loss or damage during delivery. Dan saya rasa semua orang pun akan letak menda yang sama sbb itu bukan bidang kuasa kita. Pembeli saya tu seorang penjual online juga, saya harap dia faham keadaan ni. Saya rasa stress yg amat skrg ni. Menda2 macam ni telah membazirkan masa saya (menjahit dsb), wang customer, masa saya nak track menda2 ni, buang duit call pos office yg tak berangkat dan lama nak angkat.

Dahla tu, dari minggu lepas saya dok pi singgah pos office sana sini, semua kehabisan stok RM7 pos ekspress nya box. Mmg lepas ni saya tanak guna pos ekspress da, kena habiskan box yg da ada and that's it. Mmg da gave up sangat2 da.

Harap mood saya akan ok sbb esok da nak puasa, saya nak berpuasa dgn tenang. Amin..

7 comments:

Kak Aya said...

dugaan sebegini dlm biz online adalah salah satu perkara biasa w/pun k.aya belum pernah terkena, kawan pernah terkena, biz dia pun agak maju, byk kali bertukar pelbagai perkhidmatan pos laju, pernah kerugian hingga beratus ringgit utk ganti semula produk pd customer. Susah nak cari service yang betul2 menepati piawaian yang ditetapkan..
K.aya harap Tini sabar dan tabah hadapi semua kerenah ni....
Salam Ramadhan...

Hanna said...

salam tini...bykkan bersabar...dugaan tu...actually as customer mmg sy pun give up sgt dgn POS LAJU nyer service...

my experience dah byk kali beli online from other blogshop...tp item sampai kat sy mmg mengecewakan...coz bungkusan sy kotaknya rosak (kemek teruk), bungkusan kertas pembalut dikoyakkan...(tak amanah betul, sibuk jer dorang ni nak buka bungkusan kita)...

dan plg terbaru bungkusan sy telah disalah hantar ke Penang...rasa kecewa sungguh dgn servis POS M'sia nih...pdhal dah terangan bungkusan sy tu ditulis dgn marker nama penuh dan alamat sy di rumah parent di PJ...tp yg org pos ni g lekat salah sticker g pos brg sy ke penang...and brg org tu plak telah dipos ke sy.. (tertukar)...cuai kan dorang ni...

Hanna said...

salam tini...bykkan bersabar...dugaan tu...actually as customer mmg sy pun give up sgt dgn POS LAJU nyer service...

my experience dah byk kali beli online from other blogshop...tp item sampai kat sy mmg mengecewakan...coz bungkusan sy kotaknya rosak (kemek teruk), bungkusan kertas pembalut dikoyakkan...(tak amanah betul, sibuk jer dorang ni nak buka bungkusan kita)...

dan plg terbaru bungkusan sy telah disalah hantar ke Penang...rasa kecewa sungguh dgn servis POS M'sia nih...pdhal dah terangan bungkusan sy tu ditulis dgn marker nama penuh dan alamat sy di rumah parent di PJ...tp yg org pos ni g lekat salah sticker g pos brg sy ke penang...and brg org tu plak telah dipos ke sy.. (tertukar)...cuai kan dorang ni...

Unknown said...

Thanks kak aya & hanna..gaji sudah naik, patut depa tingkatkan service quality..

Zura said...

Salam,

Tini, this is the main reason I tak pernah offer pos ekspress. Even if customer minta pun I akan warning dia awal2 Pos Ekspress risiko hilang tinggi coz Posmen selalu campak2 n silap box etc. Ramai online seller dah terkena. I selalunya insist customer guna Poslaju. Mahal sikit but really secure. Sabar ya dear? Take care :)

Unknown said...

kakyong pun penah alami kes camni.. stop guna pos express.. dgn e-parcel pun bermasalah.. customer rami yg komplen..

skrg ni stick dgn poslaju jer dulu.. takat ni belum ada masalah.. tp bila dengar masalah org lain, riso juga..

AFITI said...

salam..lama x jenguk blog kak tini..pernah gak jd kat saya...post tudung kt customer..xsampai2...last2 kna gnti balik kt customer..berminggu2 xsampai...call post office...ckp tunggu..tunggu jer...last2 skli...pos tudung kt customer y lain...

Related Posts with Thumbnails